Gamification en evenementen – 7 tips om gamification toe te passen tijdens evenementen.
Gamification is hot, maar in de evenementenindustrie nog steeds niet echt doorgebroken. Terwijl gamification juist wel van grote toegevoegde waarde kan zijn om je evenementen waardevoller te maken. Een aanname is dat dit komt omdat het nog te moeilijk lijkt en de meeste mensen toch wat vastgeroest zitten in het zenden van informatie wat interactiviteit gevolgd door een Q&A. Even voor de duidelijkheid soms is dat ook de allerbeste manier om je presentatie te houden. Maar soms kan het wel wat beter en leuker.
Gamification is zo’n tool om je evenementen en workshops net wat extra’s te geven. Daarom dachten wij een lijst samen te stellen van 7 tips om gamification toe te passen op je evenement.
Uiteraard kunnen we uren en dagen praten over gamification, is het vaak maatwerk en zijn dit niet alle tips die er te vinden zijn. Doe vooral goed onderzoek en brainstorm er op los! Denk groot, maar begin gerust klein!
- Introduceer spelelementen voorafgaand, tijdens en na het event. Sparen en winnen zijn triggers voor bezoekers voorafgaan en tijdens het evenement. Je bereikt hiermee een grotere betrokkenheid voorafgaand aan je event en verkleind daarmee de no show. Daarnaast weet je beter (vantevoren!!) wat je doelgroep wil en wat wel en niet werkt. Begin door bijvoorbeeld levels aan te brengen in de hele customer journey van de bezoeker. Starten bij de registratie, eindigend bij het invullen van de beoordeling. Wanner je als bezoeker meerdere levels speelt heb je meer recht op zaken rondom het evenement. Denk aan VIP stoelen vooraan, meet & greets met sprekers, boeken van sprekers etc. Het gaat niet altijd om groots, wel om kwalitatief heel goed.
- Introduceer gamification tijdens de break outs of workshops. Dit is vaak de plek waar het zenden begint. Ga actief met je sprekers aan de slag en bepaal als organisatie dat er in de tijd die voorgeschreven is, echte game elementen moeten zitten. Ook hier liggen kansen om de bezoekers vantevoren bij de content te betrekken. Gamification meets crowdsourcing om het zo maar even te zeggen.
- Gamification tijdens de plenaire sessie. De gouwe ouwe in gamification is de quiz. Ideale manier om het publiek warm te krijgen en betrokken te laten zijn bij de inhoud. Wanneer je een gedegen event registratie voert weet je exact wie er in de zaal zitten, stel vragen en hou een leaderbord bij. Doe dan ook vooral niet alleen een quizje van 5 minuten tijdens de opening, maar blijft het spel consequent spelen tijdens de hele dag. Met uiteraard een grande finale tijdens de (plenaire) afsluiting inclusief die award en (wissel)trofee.
- Kijk eens naar bestaande middelen. Er zijn al talloze bureaus, creatieveling, workshops, apps, bestaande (online)games die je wellicht kan inzetten tijdens je event. Dan hoef je het wiel niet opnieuw uit te vinden. Let altijd wel op de investering vs. de doelen die je wil bereiken.
- Netwerken op evenementen en gamification. Bijna alle bezoekers komen onder andere naar een event om te netwerken. Bijna alle bezoekers vinden het (stiekem) toch moeilijk om te netwerken. Hier ligt voor jou als organisator een grote kans. Hoe beter je dit faciliteert hoe beter jouw event wordt ervaren. Kleine tip, wacht niet tot de pauzes met je eerste networking game, maar start direct bij de ontvangst. Hoe meer mensen elkaar direct ontmoeten, hoe meer profijt ze daar bij hebben tijdens de rest van het evenement.
- Los iets op of bouw (letterlijk) ergens aan mee, dit zijn ideale doelstellingen die je als uitgangspunt kan nemen wanneer je nadenkt over gamification. Wanneer je ergens gezamenlijk aan werkt is het spelelement makkelijk te integreren. Laat je niet altijd beperken door bijvoorbeeld de tijd die je voor een sessie hebt maar kies een project wat werkt binnen de tijd.
- Overdrijf het niet, maar maak het ook niet te klein. Wellicht een wat vreemde afsluitend tip. Gamification is bedoeld om mensen wakker te schudden, te activeren, beter betrokken te laten zijn en vaak ook wat te leren. Om dat te bereiken moet je soms niet te voorzichtig zijn. Denk vooral vantevoren heel goed na over je doelgroep en wat je wil bereiken. Wanneer je dat helder hebt, komen de ideeën vaak vanzelf en weet je ook heel goed waar de grenzen en kansen liggen. Als organisator moet je faciliteren in de behoeftes van je bezoekers, neem gamification daarom ook vooral mee in je volgende eventplannen!
Ontbreekt er iets, of wil je een tip toe voegen? Neem vooral contact met ons op. Wil je een keer van gedachte wisselen over gamification specifiek voor jouw evenement, dan horen we graag van je!
Wij zijn met 2 van onze gamification eventcases genomineerd geweest voor de European bekijk hier de case. Of lees hier het interview wat we gaven over gamification.
Dit gebeurd er als je ons belt of mailt. Dit zijn de 6 stappen naar een succesvol Amplify Event:
1). We drinken koffie met elkaar en we luisteren naar je wensen en doelstellingen
2). Wij maken een plan en presenteren dat, afgestemd op jouw (bedrijfs)strategie
3). We stellen samen het plan bij n.a.v. jouw op/aanmerkingen
4). Amplify creërt en organiseert jouw droomevent
5). Het event loopt gesmeerd en iedereen heeft een topervaring
6). Doelstellingen behaald! We maken de resultaten zichtbaar