Voor de EventContent Montly interviewde Eva van der Meer, Melissa over de toepassing van gamification tijdens evenementen. Lees hieronder het hele interview.
Tech en social: gamification in evenementen
Gamification is een effectief en vooral ook laagdrempelig technologisch middel om de betrokkenheid van je doelgroep te vergroten en zo te bouwen aan een community. Melissa van Rooijen-van Houten, Marketing & Event Director van Amplify Eventmarketing, pioniert al wel eens met deze tool en deelt een casus met ons. Daarnaast gaat ze in op de vraag wat de concrete meerwaarde van gamification is voor de evenementenbranche.
‘Op dit moment passen we met Amplify vooral nog op hele kleine schaal gamification toe, als we adviseren hoe sprekers hun sessies invulling kunnen geven. Maar we hebben ook een groot internationaal online/hybride project gedaan, waarmee we toen genomineerd zijn voor Event Tech Live Award in Londen. Het ging hier om de viering van een jubileum van een groot internationaal bedrijf met vestigingen in meerdere continenten. Per vestiging deelden we de medewerkers in teams in. De game duurde een week en werd overal tegelijk gespeeld. We bedachten een online platform met verschillende levels en opdrachten waar je je doorheen moest spelen. De voortgang was voor iedereen op het leaderboard te volgen, wat erg goed was voor de internationale competitie. We ondersteunden het online gedeelte met offline trucs, gimmicks en gadgets. Een hele operatie, maar het project heeft absoluut alle doelstellingen behaald. Dwars door alle tijdzondes heen was de teambuilding enorm, iedereen heeft elkaar op een leuke manier leren kennen. Dat was eerder totaal niet het geval. De grote finale vond plaats in de vorm van een film. Alle teams hadden losse filmscripts gekregen die ze moesten naspelen en uploaden. Op de eventdag hadden wij van al deze losse scenes een totaalfilm gemaakt. Ineens speelde iedere medewerker mee in een heuse film. Een ontzettend groot succes.
Toch lijkt gamification helaas nog onbekend terrein in onze branche, helemaal meegaan in de hype gebeurt nog niet op grote schaal voor zover ik weet. Het besef dat het echt werkt moet zich nog gaan verankeren bij mensen. Dat komt waarschijnlijk vooral omdat het ingewikkeld lijkt en in bepaalde opzichten ook wel is. Maar als je eens actief zou kijken naar hoe je dit kan implementeren, denk ik dat je al snel verbaasd zou zijn over de positieve resultaten. Al was het maar omdat je steeds lastiger wordt om de aandacht van mensen vast te houden. Als je wil dat je boodschap goed overkomt en beklijft, zul je mensen moeten prikkelen en uitdagen. Gamification is daar heel geschikt voor. En daarbij is het ook gewoon het middel bij uitstek om bijvoorbeeld saaie verplichte materie leuker te maken.
Daarom is gamification ook zo geschikt als communicatiemiddel op je event, iets dat je bovendien zo groot of klein kunt toepassen als je wil. Wanneer je het publiek ergens actief bij betrekt, is dat altijd interessanter en werkt dat veel beter dan wanneer je dat niet doet. Voorwaarde is wel dat de uitvoering klopt. Alleen dan zorg je ervoor dat de doelstellingen van je event worden behaald en de boodschap overkomt. Dit betekent dat de spelelementen moeten passen bij het publiek en naadloos moeten aansluiten bij de boodschap. Anders doet letterlijk niemand mee. Daarnaast is het belangrijk dat mensen op natuurlijke wijze gaan meespelen en er veel plezier aan beleven. De inhoudelijkheid volgt dan daarna.
Gamification geeft je dus een extra tool om diversiteit en interactiviteit in je programma te krijgen, iets wat goed is om mee te wegen tijdens het organiseren van je event. Doelloos zenden is inmiddels namelijk gewoon echt een gepasseerd station. Ga maar na. Als je je publiek een halfuur naar een presentatie laat luisteren en naar twintig sheets laat kijken, en op het eind vraagt of er nog vragen zijn, dan steekt vaak niemand zijn vinger op. Dat kan natuurlijk allerlei redenen hebben, maar wat er vooral uit spreekt is dat de spreker niemand betrokken heeft bij zijn verhaal. Als je tijdens het communicatieproces al meerdere interactiemomenten en betrokkenheid creëert, dan zijn mensen vaker en eerder geneigd om actief met de materie aan de slag te gaan.
In ons vak draait het allemaal om beleving. Als je de moeite hebt genomen om je tijd en energie te steken om naar een event te komen, wil je ook dat je je tijd zo goed, nuttig en vooral ook leuk mogelijk kunt besteden. Gamification doet dat voor de beleving.’
*) Voorheen bekend als MI Marketing, maar sinds vorig jaar is de nieuwe naam Amplify Eventmarketing. ‘Amplify’ betekent versterken en dat is wat evenementen doen. Versterken van merken, teams, doelstellingen. Gamification doet precies hetzelfde. Het versterken van je boodschap.
Meer weten over de inzet van Gamification? Lees hier ons blog met 7 tips. Of bekijk hier onze case waarmee we genomineerd waren voor een internationale award in Londen.